سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، مؤمنِ دانایِ ژرف اندیشِ پارسایِ فروتنِ آزرمگینِ دانشورِ خوش خویِ میانه روِ با انصاف رادوست دارد . [امام علی علیه السلام]

آشنائی با LCD
LCD ها ابزاری برای نمایش اطلاعاتی هستند که  شامل حروف و اعداد و همچنین برخی کاراکترهای گرافیکی می شود. بطور معمول در تجربیات اولیه در نمایش اطلاعات دیجیتال از نمایشگر های هفت قسمتی (seven segment) استفاده می شود که این نمایشگرها فقط ارقام (0 تا 9) و بعضی حروف مثل A b C را بصورت نه چندان زیبا نمایش می دهند. اما با بکار گیری LCD اطلاعات را بصورت زیبا و کاملتر می توان نمایش داد. البته استفاده از LCD برای مدارات ساده توصیه نمی شود و عموما آنرا همرا با میکروکنترلر  یا CPU ها بکار می برند.
چیزی که از آن بعنوان LCD یاد می شود درواقع یک صفحه نمایشگر LCD مانند صفحه ماشین حساب است که همراه با آی سی کنترلر و مدارهای جانبی اش و عموما با لامپ پشت صفحه در یک بسته پیش ساخته عرضه می شود.

 


نظرات شما ()

آشنایی با انواع خطوط اتصال به اینترنت
 
 
خطوط آنالوگ معمولی: منظور از این خطوط همان خطوط تلٿنی معمولی می باشد. نرخ انتقال Data توسط این خطوط حداکثر 33.6 Kb/s می باشد. استٿاده از این خطوط برای اتصال به اینترنت در کشورمان بسیار رایج می باشد.

T1: نام خطوط مخابراتی مخصوصی است که در آمریکا و کانادا ارائه می شود. بر روی هر خط T1 تعداد 24 خط تلٿن معمولی شبیه سازی می شود. هر خط T1 می تواند حامل 1.5 MB/s پهنای باند باشد.

E1: نام خطوط مخابراتی مخصوصی است که در اروپا و همچنین ایران ارائه می شود. بر روی هر خط E1 تعداد 30 خط تلٿن معمولی شبیه سازی می شود. هر خط E1 می تواند حامل 2 MB/s پهنای باند باشد.نرخ انتقال Data توسط این خطوط  جهت مودمهای ارائه شده در ایران حداکثر 56 Kb/s می باشد.که البته در صورت ٿراهم نمودن مودمهای سریعتر کاربر میتواند برابر سرعت مودم خود دیتا را دریاٿت نماید. 
مشخصه این سیستم پیش شماره متٿاوت آنها نسبت به خطوط عادی میباشد.

ISDN: اساس طراحی تکنولوژی ISDN به اواسط دهه 80 میلادی باز میگردد که بر اساس یک شبکه کاملا دیجیتال پی ریزی شده است .در حقیقت تلاشی برای جایگزینی سیستم تلٿنی آنالوگ با دیجیتال بود که علاوه بر داده های صوتی ، داده های دیجیتال را به خوبی پشتیبانی کند. به این معنی که انتقال صوت در این نوع شبکه ها به صورت دیجیتال می باشد . در این سیستم صوت ابتدا به داده ها ی دیجیتال تبدیل شده و سپس انتقال می یابد .
ISDN به دو شاخه اصلی تقسیم می شود . N-ISDN و B-ISDN . B-Isdn بر تکنولوژی ATM استوار است که شبکه ای با پهنای باند بالا برای انتقال داده می باشد که اکثر BACKBONE های جهان از این نوع شبکه برای انتقال داده استٿاده می کنند ( از جمله شبکه دیتا ایران ) .
نوع دیگر B-ISDN یا ISDN با پهنای باند پایین است که برای استٿاده های شخصی طراحی شده است . در
N-ISDN دو استاندارد مهم وجود دارد. BRI و PRI . نوع PRI برای ارتباط مراکز تلٿن خصوصی (PBX ) ها با مراکز تلٿن محلی طراحی شده است . E1 یکی از زیر مجموعه های PRI است که امروزه استٿاده زیادی دارد . E1 شامل سی کانال حامل (B-Channel ) و یک کانال برای سیگنالینگ ( D-Channel) میباشد که هر کدام 64Kbps پهنای باند دارند .
بعد از سال 94 میلادی و با توجه به گسترش ایتنرنت ، از PRI ISDN ها برای ارتباط ISP ها با شبکه PSTN استٿاده شد که باعث بالا رٿتن تقاضا برای این سرویس شد. همچنانکه در ایران نیز ISP هایی که خدمات خود را با خطوط E1 ارایه می کنند روز به روز در حال گسترش است .
نوع دیگر ISDN، BRIاست( نوعی که در کیش از آن استٿاده شده ) که برای کاربران نهایی طراحی شده است. این استاندارد دو کانال حامل 64Kbps و یک کانال برای سیگنالینگ با پهنای باند 16kbps را در اختیار مشترک قرار می دهد .این پهنای باند در اواسط دهه 80 میلادی که اینترنت کاربران مخصوصی داشت و سرویسهای امروزی همچون HTTP ، MultiMedia ، Voip و .... به وجود نیامده بود ، مورد نیاز نبود همچنین برای مشترکین عادی تلٿن نیز وجود یک ارتباط کاملا دیجیتال چندان تٿاوتی با سیستمهای آنالوگ ٿعلی نداشت و به همین جهت صرٿ هزینه های اضاٿی برای این سرویس از سوی کاربران بی دلیل بود و به همین جهت این تکنولوژی استقبال چندانی نشد . تنها در اوایل دهه 90 بود که برای مدت کوتاهی مشترکین ISDN اٿزایش یاٿتند . پس از سال 95 نیز با وجود تکنولوژیهایی با سرعتهای بسیار بالاتر مانند ADSL که سرعتی حدود8Mb/s برای دریاٿت و 640Kb/s را برای دریاٿت با هزینه کمتر از ISDN در اختیار مشترکین قرار میدهد ، انتخاب ISDN از سوی کاربران عاقلانه نبود.
در حقیقت می توان گٿت کهISDN BRI تکنولوژی بود که در زمانی به وجود آمد که نیازی به آن نبود و زمانی که به آن نیاز احساس می شد ، با تکنولوژیهای جدید تری که سرعت بالاتر و قیمت بیشتر داشتند جایگزین شده بود .
Leased Line یا Digital Subscriber Line یا DSL : خطی است که بصورت نقطه به نقطه دو محل را به یکدیگر متصل می کند که از آن برای تبادل Data استٿاده می شود. این خط دارای سرعت بالایی برای انتقال Data است. نکته قابل توجه این که در دو سر خط Leased باید مودمهای مخصوصی قرار داد.

خط Asynchronous Digital Subscriber Line یا ADSL : همانند خطوط DSL بوده با این تٿاوت که سرعت انتقال اطلاعات آن بیشتر است.
 Wireless: یک روش بی سیم برای تبادل اطلاعات است. در این روش از آنتنهای ٿرستنده و گیرنده در مبدأ و مقصد استٿاده می شود. این آنتنها باید رو در روی هم باشند. برد مٿید این آنتنها بین 2 تا 5 کیلومتر بوده و در صورت استٿاده از تقویت کننده تا 20 کیلومتر هم قابل اٿزایش است. از نظر سرعت انتقال Data این روش مطلوب بوده اما بدلیل ارتباط مستقیم با اوضاع جوی و آب و هوایی از ضریب اطمینان بالایی برخوردار نیست.

Leased Modem : به مودم هایی گٿته می شود که در دو طرٿ خط Leased قرار می گیرند. از جمله این مودم ها می توان به Patton , Paradyne , WAF , PairGain , Watson اشاره کرد.
از میان انواع مودم های Leased مدل Patton در کشورمان رایج تر بوده و دارای مدلهای زیر است:
1092A (Upto 128Kb/s) , 1088C ( Upto 2Mb/s) و 1088i (Upto 2Mb/s)
مدل 1088i مودم/ روتر بوده و برای کار Bridge بیشتر استٿاده می شود.

ChannelBank: دستگاهی است که از آن برای تبدیل خطوط E1 به خطوط تلٿن معمولی و بالعکس استٿاده می شود.

انواع Modem
مودمها دارای انواع مختلٿی هستند که مهمترین آنها عبارتند از:
1- Analog Modems: از این مودمها برای برقراری ارتباط بین دو کامپیوتر (User و ISP) از طریق یک خط تلٿن معمولی استٿاده می شود. انواع گوناگونی از این نوع مودم در بازار یاٿت می شود که برخی از آنها عبارتند از: Acorp , Rockwell , Dlink و ... .
2- Leased Modems: استٿاده از این مودمها در دوسر خط Leased الزامی است. مدلهای معروٿ این نوع مودمها عبارتند از: Patton , Paradyne , WAF , PairGain , Watson

Satellite: به معنای ماهواره می باشد. امروزه بسیاری از ماهواره ها خدمات اینترنت ارائه می کنند. برخی از آنها عبارتند از: Taicom , Sesat , Telestar 12 , EuroAsia Sat
IntelSat 902 , France Telecom , ArabSat

Bandwidth: به اندازه حجم ارسال و دریاٿت اطلاعات در واحد زمان Bandwidth گٿته می شود. واحد اصلی آن بیت بر ثانیه می باشد. هنگامی یک ISP می خواهد پهنای باند خود را چه از طریق دیش و چه از طریق سایر روشها تهیه کند باید میزان پهنای باند درخواستی خود را در قراردادش ذکر کند. معمولا" پهنای باند برای ISPهای خیلی کوچک64KB/s است و برای ISPهای بزرگتر این مقدار اٿزایش می یابد و برای ISPهای خیلی بزرگ تا 2MB/s و حتی بیشتر هم می رسد.
پهنای باند بر دو نوع است:
1- Shared Bandwidth: این نوع پهنای باند ارزان تر بوده و در آن تضمینی برای تأمین پهنای باند طبق قرارداد برای مشترک وجود ندارد. چراکه این پهنای باند بین تعداد زیادی ISP مشترک بوده و همگی از آن استٿاده می کنند. بنابراین طبیعی است که ممکن است در ساعات پر تراٿیک ISP نتواند از پهنای باند درخواستی خود بهره ببرد.
2- Dedicated Bandwidth: این نوع پهنای باند گران تر بوده اما در آن استٿاده از سقٿ پهنای باند در تمام ساعات شبانه روز تضمین شده است. زیرا پهنای باند بصورت اختصاصی به مشترک اختصاص یاٿته است.
Bandwidth Quality: به معنای کیٿیت پهنای باند می باشد.کیٿیت پهنای باند به دو عامل زیر بستگی دارد:

1- Ping Time: به مدت زمانی گٿته می شود که یک Packet از ISP به مقصد یک Host قوی (مثلا" www.yahoo.com) در اینترنت ارسال شده و پس از دریاٿت پاسخ مناسب دوباره به ISP باز می گردد. هرچه این زمان کمتر باشد پهنای باند از کیٿیت بهتری برخوردار است.
2- Packet Loss: هنگامی که یک Packet به اینترنت ارسال می شود ممکن است که بدلایل مختلٿ مٿقود شده و یا از دست برود. Packet Loss عبارت است از نسبت Packetهای از دست رٿته و مٿقود شده به کل Packetها. هر چه این نسبت کمتر باشد پهنای باند از کیٿیت بهتری برخوردار است.
نوشته شده توسط دانشجویان مهندسی برق در  ساعت 12:29 

نظرات شما ()

گزارش تصو یری / نیروگاه اتمی بوشهر -2

عکس/ سجاد صفری 


امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاری مهر " مجاز می باشد.  

161323160381

نظرات شما ()


 





۱ شهریور ۱۳۸۳ - بعد از ظهر ۲۲:۲۴ تعداد بازدید : 2860 کد خبر : ۱۵۲۴۱

معاون نیروگاه های اتمی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: هیچ نشانه ای که ایران را نگران عدم تکمیل نیروگاه بوشهر و یا عدم ارسال سوخت کند وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار مهر مهندس اسدالله صبوری درکنفرانسی خبری درجمع خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی به تشریح آخرین وضعیت طرح تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر و برنامه های توسعه نیروگاه های اتمی در ایران پرداخت .
معاون نیروگاه های اتمی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه عملیات ساختمانی نیروگاه بوشهر و انتقال تجهیزات آن از روسیه امسال پایان می یابد، گفت: سال آینده سال پرکاری را در زمینه نصب تجهیزات خواهیم داشت و با این روند سال 85 شاهد راه اندازی نیروگاه خواهیم بود.
وی با بیان اینکه تصمیم به بازگرداندن پسماند سوخت به روسیه تصمیم دولتی و حکومتی است که بارها بر آن تاکید شده است گفت: صرفا مراحل اجرایی و فنی کار و توافقات قیمتی باقیمانده است که مراحل پیچیده ای است در دستور کار دو طرف قرار دارد.
معاون نیروگاه های اتمی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه بازگشت پسماند سوخت در پی خنک سازی سه ساله آن پس از مصرف صورت خواهد گرفت، گفت : تخمین واقعی هزینه ها از حالا بسیار مشکل است و همین مساله موجب تاخیر در عقد قرارداد بازگرداندن سوخت شده است .
وی با بیان اینکه پیش از امضای پروتکل بازگرداندن سوخت هسته ای، ارسال آن از روسیه به ایران ممکن نیست،گفت: روسیه و ایران هیچکدام یکدیگر را مقصر در تاخیر در قرارداد سوخت نمی دانند.
صبوری تنها مشکل قرارداد سوخت میان ایران و روسیه را بخش مالی قرارداد خواند و گفت: هنوز تاریخی برای امضا مشخص نشده است.
وی یادآور شد: 60میلیون دلار هزینه سوخت بوشهراست که حدود 10 میلیون دلار آن پیش پرداخت شده است و بر این اساس روسیه برای دریافت 50 میلیون دلار باقیمانده در پی ارسال سوخت مشتاق تر از ماست.
مهندس صبوری درپاسخ به سوالی درخصوص تاثیر تاخیر ارسال سوخت نیروگاه از روسیه به ایران در زمان راه اندازی نیروگاه گفت: چون هنوز از نظر زمان بندی به تاریخ سوخت گذاری نرسیده ایم براین اساس تاخیر در ارسال سوخت هیچ تاثیری در تکمیل و تاریخ راه اندازی نیروگاه نداشته است.
وی گفت: اواخر سال 2005 باید سوخت را دریافت کنیم و اگر چنین نشود معطل سوخت می مانیم.
صبوری با تاکید بر اینکه راه اندازی نیروگاه بوشهر یک فرایند 7 ماهه خواهدبود گفت: مسئولیت راه اندازی آزمایشی با پیمانکار است.
صبوری درپاسخ به سوالی درخصوص میزان هزینه های سایت بوشهر گفت: هزینه پروژه کمی بیشتر از یک میلیارد دلاراست تقریبا همانچیزی که در رسانه ها گفته می شود .
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مصوبه شورای عالی انرژی مبنی بر تولید 7000 مگاوات برق هسته ای تا سال 1400 گفت: شورای عالی انرژی کشور دراولین جلسه وزارت نیرو و سازمان انرژی اتمی را مامور بررسی تعیین مقدار نیاز انرژی هسته ای در کشور کرد و درنهایت شورا سناریوی متوسط در نظر گرفته شده را برای توسعه با رشد متوسط مبنی بر لزوم 7000 مگاوات برق هسته ای تصویب کرد.
وی افزود: دو گزینه دیگر نیز مبنی بر ده هزار مگاوات برای رشد توسعه ای بالا و پنج هزار مگاوات برای رشد توسعه ای پایین نیز ارائه شده بود که رد شد.
وی افزود: براین اساس سهم انرژی اتمی از تامین انرژی کشور حدود 10 درصد خواهد بود .
معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه واحد دوم نیروگاه بوشهربه عنوان دومین اقدام برای تحقق این امر در دستور کار معاونت نیروگاه ها قرار دارد درخصوص امکان تکمیل سازه های آلمانی این واحد گفت: با توجه به اینکه بخشی از این واحد توسط آلمان ساخته شده است، احداث نیروگاه جدید به صرفه تراست و تصمیم داریم بدون استفاده از قسمتهای ساخته شده توسط آلمان نیروگاه جدیدی بسازیم و چرا که تکمیل کار آلمان به صرفه اقتصادی نیست.
وی درپاسخ به سوالی درخصوص همکاری سایر کشورها برای ساخت نیروگاه درایران بااشاره به اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته توانایی ساخت این تاسیسات را ندارند، گفت: ما اعلام تمایل اولیه را برای ساخت نیروگاه ها در ایران از برخی کشورهای اروپایی دریافت کرده ایم .
وی تاکید کرد: پیام ما به اروپایی هایی خواستار ساخت نیروگاهها در ایران هستند این است که هر چه زودترعملا اقدام کنند.
صبوری گفت: در مورد همکاری آمریکا در ساخت نیروگاه در ایران نمی توانیم اظهار نظرکنم چون این مساله صرفا به مسائل فنی وابسته نیست.
وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات انجام شده برای گسترش نرم افزاری و ارتقا و انتقال دانش و فن آوری نیروگاه درکشور گفت: در تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر با تمام تنگناها ساخت تجهیزات در داخل را فراموش نکرده است عملیات ساختمانی نیروگاه بوشهر توسط پیمانکار ایرانی انجام شد و همچنین 9 هزارتن از 37 هزار تن تجهیزات لازم برای نیروگاه را در داخل تولید کرده ایم.
وی افزود: نهادی حقوقی تحت عنوان بخش فنی و مهندسی، ذخیره اطلاعات فنی و مهندسی نیروگاه است که با دانشگاهها قرارداد همکاری بسته است همچنین با اساتید دانشگاه همکاری بسیار نزدیک دارد.
صبوری تاکید کرد درحقیقت دانشگاه های صنعتی کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر به سفارش سازمان انرژی اتمی و با هماهنگی نزدیک با آن دانشجوتربیت می کنند .
معاون نیروگاه های اتمی سازمان انرژی اتمی بااشاره به تحریم برای ارسال سوخت خریداری شده از آلمان و ارسال تجهیزات خریداری شده از انبارهای آلمان و فرانسه در پی رای دیوان لاهه مبنی بر لزوم ارسال آنها به ایران گفت: تجهیزات خریداری شده عملا بعد از سالها ماندن در انبارهای اروپا اسقاط شده اند، اما درخصوص برآورد قیمت سوخت خریداری شده توافقاتی با آلمان صورت گرفته است .
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر یک کشور اروپایی ساخت واحد 2 نیروگاه را به عهده بگیرد آیا اشکالی بوجود نخواهد آورد، گفت: قرار داد واحد دوم نیروگاه بوشهر احتمالا با روسیه بسته خواهد شد و برای واحدهای بعدی نیز اگر کشورهای غربی حاضر به همکاری باشند برای واحدهای 3 و4 مشکلی بوجود نخواهد آمد .
صبوری درپاسخ به این سوال که چه کشورهای اروپایی برای عقد قرارداد و برای ساخت نیروگاه های جدید ابراز تمایل کرده اند گفت: حداقل دو کشور ابراز تمایل کرده اند. امروز نمی توانیم نامشان را اعلام کنم چرا که ممکن است خودشان هم تمایل به این کار نداشته باشند.
وی عمر نیروگاه های معمولی را 50 سال خواند و گفت: با توجه به اینکه نیروگاه اتمی بوشهر دو نوع سازه آلمانی و روسی دارد عمر مفید آن30 سال خواهد بود.
معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران تاچه مرحله ای از تولید سوخت اتمی نیروگاه پیش رفته است گفت: برداشت شخصی من اینست که دستیابی ایران به سوختی که تامین کننده سوخت واحدهای بعدی نیروگاه اتمی باشد خیلی دور نیست و ما انتظار داریم که سوخت ساخت ایران وارد واحد 2شود. هر چند سوخت ایرانی زودتراز تکمیل این واحد نیروگاهی آماده خواهد شد.
مهندس مهران ضیا شیخ الاسلامی مسوول فنی پروژه نیروگاه اتمی بوشهرنیز در این کنفرانس خبری بابیان اینکه تاکنون حدود 93 درصد طراحی و مهندسی پروژه و حدود 80 درصد انتقال و نصب تجهیزات به پایان رسیده است، گفت : 20 هزار تن از 37 هزار تن تجهیزات نیروگاه بوشهر از روسیه وارد شده است و با احتساب انتقال ماهانه تجهیزات با کشتی به ایران، انتقال تجهیزات این نیروگاه از روسیه به ایران تا آخر سال 2004 به پایان خواهد رسید. وی اعلام کرد نصب تجهیزات در نیروگاه توسط 11 شرکت روسی و ایرانی در حال انجام است .
مهندس شیخ الاسلامی در خصوص آمادگی ایران برای تحویل گرفتن سوخت نیروگاه با اشاره به قرارداد ده ساله سوخت هسته ای میان ایران و روسیه گفت: کلیه تجهیزات و اماکن لازم برای انتقال و ذخیره موقت سوخت هسته ای در ایران آماده شده است


height="120" TYPE="application/x-shockwave-flash"
PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer">
 

نظرات شما ()


حرکت نور در سیلیکون انقلابی در صنعت رایانه

منبع خبر: خبرگزاری موج
تاریخ خبر: یکشنبه 26 بهمن 1382

دستیابی محققان شرکت اینتل به فن آوری فوق العاده در انتقال داده ها انقلابی در صنعت ابر رسانا ها پدید می آورد.
به گزارش بی بی سی، پژوهشگران اینتل به روشی جدید برای استفاده از سیلیکون برای حرکت نور به همراه الکترون در رسانا هادست یافته اند که پیش از این تنها الکترون در این ابر رسانا به حرکت در می آمد.
این پیشرفت غیر منتظره می تواند منجر به آسان شدن استفاده ازپرتو های نوری نور پردازنده رایانه و در نتیجه ارزان شدن تسهیلات شبکه های پرسرعت مخابراتی شود.
در این گزارش اینتل اعلام کرده است حداکثر تا پایان این دهه این فن آوری را به بازار عرضه می کند.
گفتنی است طی چند سال اخیرسیلیکون به دلیل ارزانی و کنترل آسان حرکت الکترون ها دراین ماده در صنایع الکترونیک مورد بهره برداری گسترده قرار گرفته است و تبدیل به ماده ای اصلی برای ساخت پردازنده شده است.
پژوهشگران Intel امیدوارند تا پایان امسال بتوانند از این پدیده به طور بهینه بهره برداری کنند.


نظرات شما ()

ابر رسانا ها



اگردمای فلزات مختلف را تا دمای معینی(دمای بحرانی) پایین اوریم پدیده شگرفی در انها اتفاق می افتد که طی ان به ناگهان مقاومتشان را در برابرعبور جریان برق تا حد صفراز دست خواهند داد .وتبدیل به ابررسانا خواهند شد.

(البته موادی مانند نقره نیز هستند که مقاومت ویژه شان حتی در دمای صفر درجه کلوین نیز صفر نمی شود).هرچند در این دما میتوان بسیاری از مواد را ابر رسانا نمود محققا ن برای رسیدن به چنین دمایی مجبورند از هلیم مایع ویا هیدرژن استفاده کنند که بسیار گرانند .

امروزه ابر رسانایی را در موادی ایجاد می کنند که دمای بحرانیشان زیادتر از 77 درجه کلوین است که برای رسیدن به چنین دمایی از ازت مایع استفاده می کنند که نقطه جوشش 77 درجه کلوین است.

تاریخجه ابررسانا یی

ابررسانایی برای اولین باردر سال 1911 توسط هایک کامرلینگ اونس(1926-1853)مطرح گردید. وی دمای یک میله منجمد جیوه ای را تا دمای نقطه جوش هلیم مایع(4.2 درجه کلوین )پایین اوردد و مشاهده نمود که مقاومت ان ناگهان به صفر رسید. سپس یک حلقه سربی را در دمای 7 درجه کلوین ابررسانا نمود و قوانین فارادی را بر روی ان ازمایش کردومشاهده نمود وقتی با تغییر شار در حلفه جریان القایی تولید شود.

حلقه سربی برعکس رسانا های دیگر رفتارمی نمایدیعنی پس از قطع میدان تا مادامیکه در حالت ابر رسانایی قرار داردجریان اکتریکی را حفظ می کند. به عبارتی اگریک سیم ابررسانا داشته باشیم پس از بوجود امدن جریان الکتریکی دران بدون مولد الکتریکی ( مثل باطری یا برق شهر )نیز می تواند حامل جریان باشد.

اگر در همین حالت میدان مغناطیس قوی در مجاورت سیم ابررسانا قرار دهیم ویا دمای سیم را با لاتر از دمای بحرانی ببریم جریان در ان بسرعت صفر خواهد شد چون دراین حالتها سیم را از حالت ابررسانایی خارج کرده ایم .

اقای اونس با همین کشف جایزه نوبل فیزیک در سال 1913 را از ان خود نمود.در عکس بالا اونس و همسرش نشسته و دوستان دانشمند مانند البرت انیشتین در پشت سر وی قرار دارند.

اثرمایسنر


اگردمای فلزات مختلف را تا دمای معینی(دمای بحرانی) پایین اوریم پدیده شگرفی در انها اتفاق می افتد که طی ان به ناگهان مقاومتشان را در برابرعبور جریان برق تا حد صفراز دست خواهند داد .وتبدیل به ابررسانا خواهند شد.

(البته موادی مانند نقره نیز هستند که مقاومت ویژه شان حتی در دمای صفر درجه کلوین نیز صفر نمی شود).هرچند در این دما میتوان بسیاری از مواد را ابر رسانا نمود محققا ن برای رسیدن به چنین دمایی مجبورند از هلیم مایع ویا هیدرژن استفاده کنند که بسیار گرانند .

امروزه ابر رسانایی را در موادی ایجاد می کنند که دمای بحرانیشان زیادتر از 77 درجه کلوین است که برای رسیدن به چنین دمایی از ازت مایع استفاده می کنند که نقطه جوشش 77 درجه کلوین است.

تاریخجه ابررسانا یی

ابررسانایی برای اولین باردر سال 1911 توسط هایک کامرلینگ اونس(1926-1853)مطرح گردید. وی دمای یک میله منجمد جیوه ای را تا دمای نقطه جوش هلیم مایع(4.2 درجه کلوین )پایین اوردد و مشاهده نمود که مقاومت ان ناگهان به صفر رسید. سپس یک حلقه سربی را در دمای 7 درجه کلوین ابررسانا نمود و قوانین فارادی را بر روی ان ازمایش کردومشاهده نمود وقتی با تغییر شار در حلفه جریان القایی تولید شود.

حلقه سربی برعکس رسانا های دیگر رفتارمی نمایدیعنی پس از قطع میدان تا مادامیکه در حالت ابر رسانایی قرار داردجریان اکتریکی را حفظ می کند. به عبارتی اگریک سیم ابررسانا داشته باشیم پس از بوجود امدن جریان الکتریکی دران بدون مولد الکتریکی ( مثل باطری یا برق شهر )نیز می تواند حامل جریان باشد.

اگر در همین حالت میدان مغناطیس قوی در مجاورت سیم ابررسانا قرار دهیم ویا دمای سیم را با لاتر از دمای بحرانی ببریم جریان در ان بسرعت صفر خواهد شد چون دراین حالتها سیم را از حالت ابررسانایی خارج کرده ایم .

اقای اونس با همین کشف جایزه نوبل فیزیک در سال 1913 را از ان خود نمود.در عکس بالا اونس و همسرش نشسته و دوستان دانشمند مانند البرت انیشتین در پشت سر وی قرار دارند.

اثرمایسنر

سپس در سال 1933 Meissner وOschsenfeld مطابق شکل نشان دادند که وقتی ماده مورد ازمایش قبل از ابررسانا شدن در میدان مغناطیسی باشد شار از ان عبور میکند ولی وقتی در جضور میدان به دمای بحرانی برسدو ابررسانا گردد دیگر هیچگونه شار مغناطیسی از ان عبور نمی کند تبدیل به یک دیامغناطیس کامل می شود که شدت میدان درون ان صفر خواهد بود.



فیزیکدانان مختلف همواره سعی کرده بودند به موادی دست پیدا کنند که اولا دردمای پایین ابرسانا شوند و ثانیا برای فرایند سرمایش بجای هلیم پر هزینه از نیتروژن مایع استفاده شود.تا بدن ترتیب بتوانند کابلهای مناسب برای حمل و انتقال برق ویا موتور الکتریکی بسازند.





در این شکل یک مغناطیس استوانه ای روی یک قطعه ابررسانا که توسط نیتروژن خنک شده شناور است زیرا ابررسانا طبق خاصیت یعنی اثر مایسنر می توانند خطوط میدان مغناطیس را به خارج پرتاب کنند دارد.و همانطور که میبینم قرص مغناطیسی را شناور نگه دارندو بدن ترتیب یک موتور چرخان ساخته میشود.

بلاخره در سال 1986 دو فیزیکدان سویسی به نامهای George bednorz-Alex Muller از آزمایشگاه زوریخ توانستند ابرسانایی ازجنس سرامیک اکسید مس در دمای بالا 60 درجه کلوین بسازند که برای فرایند سرمایش از نیتروژن مایع استفاده میشد که بسیار کم هزینه بود. بدین ترتیب دو گام مهم برای ساخت کابلهای ابررسانایی برداشته شد و لی سرامیک اکسید مس برای ساخت کابل شکننده بود بنابراین تلاشهای دیگری آغاز شد.که تا به امروز هم ادامه دارد دانشجویان و دانشمندان ایرانی هم در این عرصه بسیار فعال هستند.

طبق گزارش ایرنا سعید سلطانیان به همراه یک گروه علمی در دانشگاه ولو نگوگ ایالت نیو ساوت ولز استرالیا به سرپرستی پروفسور دو ابررسانایی ساختند که بالاترین رکورد را در میان ابررسانا دارد این ابررسانا به شکل سیم یا نوار ی از جنس دی برید منیزیم با پوششی از آهن است که شکل میکروسکوپی آن در پایین نشان داده شده است.



کاربردهای مختلف ابررساناها

از ابررسانایی میتوان در ساخت آهن رباهای ویژه طییف سنجهای رزونانس مغناطیسی هسته و عکسبرداری تشدید مغناطیسی هسته و تشخیص طبی استفاده نمود و همچنین چون با حجم کم جریانهای بسیار بالا را حمل می کنند می توان از آنها در ساخت موتورهای الکتریکی (ژنراتورها- کابلها) استفاده نمود که حجمشان 4 تا 6 برابر کوچکتر از موتورهای فضاپیمای امروزی هستند.

میتوان از آهن رباهای ابررسانا در ساختمان ژیروسکوپ برای هدایت فضا پیما استفاده نمود.

می توان از نیم رسانا ها در ساخت قطارهای شناور استفاده نمودمانند قطار سریع السیر ژاپنی ها که در سال 2000 میلادی ساخته شد وبا با سرعت 581 km/h حرکت می کرد در این بجای قطار بجای استفاده از چرخ از میدان مغناطیسی استفاده شده است.

منبع : khayam.persianblog.com



سپس در سال 1933 Meissner وOschsenfeld مطابق شکل نشان دادند که وقتی ماده مورد ازمایش قبل از ابررسانا شدن در میدان مغناطیسی باشد شار از ان عبور میکند ولی وقتی در جضور میدان به دمای بحرانی برسدو ابررسانا گردد دیگر هیچگونه شار مغناطیسی از ان عبور نمی کند تبدیل به یک دیامغناطیس کامل می شود که شدت میدان درون ان صفر خواهد بود.



فیزیکدانان مختلف همواره سعی کرده بودند به موادی دست پیدا کنند که اولا دردمای پایین ابرسانا شوند و ثانیا برای فرایند سرمایش بجای هلیم پر هزینه از نیتروژن مایع استفاده شود.تا بدن ترتیب بتوانند کابلهای مناسب برای حمل و انتقال برق ویا موتور الکتریکی بسازند.



طبق خاصیت

در این شکل یک مغناطیس استوانه ای روی یک قطعه ابررسانا که توسط نیتروژن خنک شده شناور است زیرا ابررسانا یعنی اثر مایسنر می توانند خطوط میدان مغناطیس را به خارج پرتاب کنند دارد.و همانطور که میبینم قرص مغناطیسی را شناور نگه دارندو بدن ترتیب یک موتور چرخان ساخته میشود.

بلاخره در سال 1986 دو فیزیکدان سویسی به نامهای George bednorz-Alex Muller از آزمایشگاه زوریخ توانستند ابرسانایی ازجنس سرامیک اکسید مس در دمای بالا 60 درجه کلوین بسازند که برای فرایند سرمایش از نیتروژن مایع استفاده میشد که بسیار کم هزینه بود. بدین ترتیب دو گام مهم برای ساخت کابلهای ابررسانایی برداشته شد و لی سرامیک اکسید مس برای ساخت کابل شکننده بود بنابراین تلاشهای دیگری آغاز شد.که تا به امروز هم ادامه دارد دانشجویان و دانشمندان ایرانی هم در این عرصه بسیار فعال هستند.

طبق گزارش ایرنا سعید سلطانیان به همراه یک گروه علمی در دانشگاه ولو نگوگ ایالت نیو ساوت ولز استرالیا به سرپرستی پروفسور دو ابررسانایی ساختند که بالاترین رکورد را در میان ابررسانا دارد این ابررسانا به شکل سیم یا نوار ی از جنس دی برید منیزیم با پوششی از آهن است که شکل میکروسکوپی آن در پایین نشان داده شده است.



کاربردهای مختلف ابررساناها

از ابررسانایی میتوان در ساخت آهن رباهای ویژه طییف سنجهای رزونانس مغناطیسی هسته و عکسبرداری تشدید مغناطیسی هسته و تشخیص طبی استفاده نمود و همچنین چون با حجم کم جریانهای بسیار بالا را حمل می کنند می توان از آنها در ساخت موتورهای الکتریکی (ژنراتورها- کابلها) استفاده نمود که حجمشان 4 تا 6 برابر کوچکتر از موتورهای فضاپیمای امروزی هستند.

میتوان از آهن رباهای ابررسانا در ساختمان ژیروسکوپ برای هدایت فضا پیما استفاده نمود.

می توان از نیم رسانا ها در ساخت قطارهای شناور استفاده نمودمانند قطار سریع السیر ژاپنی ها که در سال 2000 میلادی ساخته شد وبا با سرعت 581 km/h حرکت می کرد در این بجای قطار بجای استفاده از چرخ از میدان مغناطیسی استفاده شده است.

منبع : khayam.persianblog.com

 
Copyright © 2003-2006 by HUPAA, All rights reserved. www.hupaa.com
استفاده از مطالب هوپا با ذکر عنوان منبع اصلی و نقل از هوپا مجاز می باشد.
Web master: Ashkan Arefi ashkan@arefi.ir اشکان عارفی

نظرات شما ()

نیروگاه بادی
   
در احداث نیروگاه بادی پیدا کردن محل سایت عامل بسیار مهمی است تا حداکثر بهره برداری را از نیروی باد بدست آورد.
اطلاعات اولیه برای احداث نیروگاه بادی بینالود توسط ایستگاه هواشناسی حسین آباد آغاز گردید و کارهای مقدماتی آن از سال 74 شروع شد. اطلاعات بدست آمده از ایستگاه در اختیار مهندسین قرار داده شد و پس از مطالعات فراوان سر انجام محل فعلی برای احداث انتخاب گردید.
تونل بادی که در این منطقه وجود دارد از امام تقی آغاز و تا کویر سبزوار ادامه دارد و محل احداث نیروگاه در دهانه این تونل است و بیشترین بهره برداری را از نیروی باد میکند.
نکته مهم بعدی پس از انتخاب محل نحوه چیدمان واحدها است تا بتوان حداکثر استفاده را از نیروی باد کرد. از چندین طرح ارائه شده سرانجام چیدمان 10×6 انخاب گردید.
در فاز اول 43 واحد از 60 واحد با یستی به بهره برداری برسد. قدرت هر واحد 660  ولت است. از 43 واحد فوق 5 واحد از خرداد 83 به بهره برداری رسیده و مابقی در حال نصب و راه اندازی است


نظرات شما ()

انواع لامپ های التهابی یا رشته ای
نوشته شده توسط مجید شورابی   
معمولی ترین لامپ های رشته دار لامپ های معمولی میباشند که در منازل مورد استفاده قرار می گیرد . نوع دیگری از لامپ های رشته ای میباشد که به لامپ های منعکس کننده معروف می باشند که شار را در جهت معینی افزایش میدهند .نوع سوم این لامپ ها لامپ های هالوژنی می باشد در لامپ های هالوژنی برای جلو گیری از تبخیر سطحی تنگستن مقدار کمی از یکی از گاز های  ها لوژن مثل ید یا برم را به داخل لامپ اضافه می کنند .
در مجاورت حباب لامپ که در درجه حرارت ( حدود 250 درجه سانتی گراد ) است تنگستن تبخیر شده با ید ترکیب میشود  و یدور تنگستن را به وجود میا ورد . در حوالی رشته که درجه حرارت بیشتری دارد یدور تنگستن تجزیه شده و تنگستن روی رشته می نشیند . در این لامپ ها به علت کم بودن نگرانی از تبخیر تنگستن میتوان رشته را در درجه حرارت بالا تری به کار برد . به این ترتیب لامپ های هالوژنی با توان 10 کیلو وات با  بهره نوری در حدود 25 لومن بر وات و عمری حدود دو برابر لامپ های رشته دار معمولی تولید میکند .
نکته: البته تنگستن تجزیه شده همیشه در قسمتی از رشته که نازک شده است نمی نشیند و بلا خره لامپ در اثر تبخیر سطحی خواهد سوخت  . 

نظرات شما ()

نیروگاه سیکل ترکیبی(چرخه سیکل ترکیبی)

به نیروگاهی گفته می‌شود که در آن هم در توربین گازی و هم در توربین بخار قدرت تولید می‌شود. فکر چرخه ترکیبی به منظور بهبود بازده نیروگاه از طریق بهره‌گیری از انرژی گازهای خروجی توربین، مطرح شد. این کار را نیز به وسیلة بازیافت گرما می‌توان انجام داد. بازیافت گرما، انرژی هدر رفته از دودکش را از 70 به 60 درصد انرژی داده شده می‌رساند. استفاده از مبادله کن گرما منحصراً موجب افزایش بازده می‌شود و توان خروجی را افزایش نمی‌دهد. در حقیقت، به دلیل افت فشار بیشتری که مبادله کن گرما به چرخه تحمیل می‌کند، استفاده از مبادله کن موجب کاهش نسبت فشار توربین و در نتیجه کاهش توان خالص خروجی به مقدار چند درصد می‌شود. صرف نظر از این کاهش اندک در توان خروجی، استفاده از مبادله‌کن گرما به دلیل سطح تبادل گرمای زیاد آن و لوله‌های بزرگ هوا و گاز درآن سبب گرانتر شدن نیروگاه می‌شود. اثر دیگری که به کارگیری مبادله‌کن گرما می‌گذارد این است که نسبت فشار بهینه‌ای که منجر به بیشینه شدن بازده می‌شود به مقادیر کوچکتر میل می‌کند و این امر، توان را کاهش می‌دهد.
چرخه‌های ساده در نزدیکی توان بیشینه کار می‌کنند زیرا در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بازده در آنها از اولویت عمده برخوردار نیست. در مقابل، استفاده از چرخه‌های بازیابی تنها هنگامی منطقی است که در نزدیکی بازده بیشینه عمل کنند. از این رو توان خروجی چرخة بازیابی نسبت به توان چرخه ساده به مقدار بیشتری در حدود 10 تا 14 درصد کمتر است.


نظرات شما ()

خدمت شما سلام عرض می کنم.

به زودی در این وبلاگ بهترین مطالب را عرضه خواهیم نمود. 

 

 

                                                                           با تشکر

                                                                        کریمی زندی  


نظرات شما ()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
تحویل پروژه
[عناوین آرشیوشده]
خانه

: موضوعات



: آمار سایت
بازدیدکنندگان: 24868
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 1

: درباره من

: لینک به من

: حضور و غیاب

: دوستان

: فهرست موضوعی یادداشت ها

: آرشیو

: اشتراک

 

پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ