سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سزا نباشد آنکه دانشمند نیست، خوشبخت شمرده شود و آنکه مهربان نیست، ستوده به شمارآید . [امام صادق علیه السلام]

 





۱ شهریور ۱۳۸۳ - بعد از ظهر ۲۲:۲۴ تعداد بازدید : 2860 کد خبر : ۱۵۲۴۱

معاون نیروگاه های اتمی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: هیچ نشانه ای که ایران را نگران عدم تکمیل نیروگاه بوشهر و یا عدم ارسال سوخت کند وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار مهر مهندس اسدالله صبوری درکنفرانسی خبری درجمع خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی به تشریح آخرین وضعیت طرح تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر و برنامه های توسعه نیروگاه های اتمی در ایران پرداخت .
معاون نیروگاه های اتمی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه عملیات ساختمانی نیروگاه بوشهر و انتقال تجهیزات آن از روسیه امسال پایان می یابد، گفت: سال آینده سال پرکاری را در زمینه نصب تجهیزات خواهیم داشت و با این روند سال 85 شاهد راه اندازی نیروگاه خواهیم بود.
وی با بیان اینکه تصمیم به بازگرداندن پسماند سوخت به روسیه تصمیم دولتی و حکومتی است که بارها بر آن تاکید شده است گفت: صرفا مراحل اجرایی و فنی کار و توافقات قیمتی باقیمانده است که مراحل پیچیده ای است در دستور کار دو طرف قرار دارد.
معاون نیروگاه های اتمی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه بازگشت پسماند سوخت در پی خنک سازی سه ساله آن پس از مصرف صورت خواهد گرفت، گفت : تخمین واقعی هزینه ها از حالا بسیار مشکل است و همین مساله موجب تاخیر در عقد قرارداد بازگرداندن سوخت شده است .
وی با بیان اینکه پیش از امضای پروتکل بازگرداندن سوخت هسته ای، ارسال آن از روسیه به ایران ممکن نیست،گفت: روسیه و ایران هیچکدام یکدیگر را مقصر در تاخیر در قرارداد سوخت نمی دانند.
صبوری تنها مشکل قرارداد سوخت میان ایران و روسیه را بخش مالی قرارداد خواند و گفت: هنوز تاریخی برای امضا مشخص نشده است.
وی یادآور شد: 60میلیون دلار هزینه سوخت بوشهراست که حدود 10 میلیون دلار آن پیش پرداخت شده است و بر این اساس روسیه برای دریافت 50 میلیون دلار باقیمانده در پی ارسال سوخت مشتاق تر از ماست.
مهندس صبوری درپاسخ به سوالی درخصوص تاثیر تاخیر ارسال سوخت نیروگاه از روسیه به ایران در زمان راه اندازی نیروگاه گفت: چون هنوز از نظر زمان بندی به تاریخ سوخت گذاری نرسیده ایم براین اساس تاخیر در ارسال سوخت هیچ تاثیری در تکمیل و تاریخ راه اندازی نیروگاه نداشته است.
وی گفت: اواخر سال 2005 باید سوخت را دریافت کنیم و اگر چنین نشود معطل سوخت می مانیم.
صبوری با تاکید بر اینکه راه اندازی نیروگاه بوشهر یک فرایند 7 ماهه خواهدبود گفت: مسئولیت راه اندازی آزمایشی با پیمانکار است.
صبوری درپاسخ به سوالی درخصوص میزان هزینه های سایت بوشهر گفت: هزینه پروژه کمی بیشتر از یک میلیارد دلاراست تقریبا همانچیزی که در رسانه ها گفته می شود .
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مصوبه شورای عالی انرژی مبنی بر تولید 7000 مگاوات برق هسته ای تا سال 1400 گفت: شورای عالی انرژی کشور دراولین جلسه وزارت نیرو و سازمان انرژی اتمی را مامور بررسی تعیین مقدار نیاز انرژی هسته ای در کشور کرد و درنهایت شورا سناریوی متوسط در نظر گرفته شده را برای توسعه با رشد متوسط مبنی بر لزوم 7000 مگاوات برق هسته ای تصویب کرد.
وی افزود: دو گزینه دیگر نیز مبنی بر ده هزار مگاوات برای رشد توسعه ای بالا و پنج هزار مگاوات برای رشد توسعه ای پایین نیز ارائه شده بود که رد شد.
وی افزود: براین اساس سهم انرژی اتمی از تامین انرژی کشور حدود 10 درصد خواهد بود .
معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه واحد دوم نیروگاه بوشهربه عنوان دومین اقدام برای تحقق این امر در دستور کار معاونت نیروگاه ها قرار دارد درخصوص امکان تکمیل سازه های آلمانی این واحد گفت: با توجه به اینکه بخشی از این واحد توسط آلمان ساخته شده است، احداث نیروگاه جدید به صرفه تراست و تصمیم داریم بدون استفاده از قسمتهای ساخته شده توسط آلمان نیروگاه جدیدی بسازیم و چرا که تکمیل کار آلمان به صرفه اقتصادی نیست.
وی درپاسخ به سوالی درخصوص همکاری سایر کشورها برای ساخت نیروگاه درایران بااشاره به اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته توانایی ساخت این تاسیسات را ندارند، گفت: ما اعلام تمایل اولیه را برای ساخت نیروگاه ها در ایران از برخی کشورهای اروپایی دریافت کرده ایم .
وی تاکید کرد: پیام ما به اروپایی هایی خواستار ساخت نیروگاهها در ایران هستند این است که هر چه زودترعملا اقدام کنند.
صبوری گفت: در مورد همکاری آمریکا در ساخت نیروگاه در ایران نمی توانیم اظهار نظرکنم چون این مساله صرفا به مسائل فنی وابسته نیست.
وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات انجام شده برای گسترش نرم افزاری و ارتقا و انتقال دانش و فن آوری نیروگاه درکشور گفت: در تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر با تمام تنگناها ساخت تجهیزات در داخل را فراموش نکرده است عملیات ساختمانی نیروگاه بوشهر توسط پیمانکار ایرانی انجام شد و همچنین 9 هزارتن از 37 هزار تن تجهیزات لازم برای نیروگاه را در داخل تولید کرده ایم.
وی افزود: نهادی حقوقی تحت عنوان بخش فنی و مهندسی، ذخیره اطلاعات فنی و مهندسی نیروگاه است که با دانشگاهها قرارداد همکاری بسته است همچنین با اساتید دانشگاه همکاری بسیار نزدیک دارد.
صبوری تاکید کرد درحقیقت دانشگاه های صنعتی کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر به سفارش سازمان انرژی اتمی و با هماهنگی نزدیک با آن دانشجوتربیت می کنند .
معاون نیروگاه های اتمی سازمان انرژی اتمی بااشاره به تحریم برای ارسال سوخت خریداری شده از آلمان و ارسال تجهیزات خریداری شده از انبارهای آلمان و فرانسه در پی رای دیوان لاهه مبنی بر لزوم ارسال آنها به ایران گفت: تجهیزات خریداری شده عملا بعد از سالها ماندن در انبارهای اروپا اسقاط شده اند، اما درخصوص برآورد قیمت سوخت خریداری شده توافقاتی با آلمان صورت گرفته است .
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر یک کشور اروپایی ساخت واحد 2 نیروگاه را به عهده بگیرد آیا اشکالی بوجود نخواهد آورد، گفت: قرار داد واحد دوم نیروگاه بوشهر احتمالا با روسیه بسته خواهد شد و برای واحدهای بعدی نیز اگر کشورهای غربی حاضر به همکاری باشند برای واحدهای 3 و4 مشکلی بوجود نخواهد آمد .
صبوری درپاسخ به این سوال که چه کشورهای اروپایی برای عقد قرارداد و برای ساخت نیروگاه های جدید ابراز تمایل کرده اند گفت: حداقل دو کشور ابراز تمایل کرده اند. امروز نمی توانیم نامشان را اعلام کنم چرا که ممکن است خودشان هم تمایل به این کار نداشته باشند.
وی عمر نیروگاه های معمولی را 50 سال خواند و گفت: با توجه به اینکه نیروگاه اتمی بوشهر دو نوع سازه آلمانی و روسی دارد عمر مفید آن30 سال خواهد بود.
معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران تاچه مرحله ای از تولید سوخت اتمی نیروگاه پیش رفته است گفت: برداشت شخصی من اینست که دستیابی ایران به سوختی که تامین کننده سوخت واحدهای بعدی نیروگاه اتمی باشد خیلی دور نیست و ما انتظار داریم که سوخت ساخت ایران وارد واحد 2شود. هر چند سوخت ایرانی زودتراز تکمیل این واحد نیروگاهی آماده خواهد شد.
مهندس مهران ضیا شیخ الاسلامی مسوول فنی پروژه نیروگاه اتمی بوشهرنیز در این کنفرانس خبری بابیان اینکه تاکنون حدود 93 درصد طراحی و مهندسی پروژه و حدود 80 درصد انتقال و نصب تجهیزات به پایان رسیده است، گفت : 20 هزار تن از 37 هزار تن تجهیزات نیروگاه بوشهر از روسیه وارد شده است و با احتساب انتقال ماهانه تجهیزات با کشتی به ایران، انتقال تجهیزات این نیروگاه از روسیه به ایران تا آخر سال 2004 به پایان خواهد رسید. وی اعلام کرد نصب تجهیزات در نیروگاه توسط 11 شرکت روسی و ایرانی در حال انجام است .
مهندس شیخ الاسلامی در خصوص آمادگی ایران برای تحویل گرفتن سوخت نیروگاه با اشاره به قرارداد ده ساله سوخت هسته ای میان ایران و روسیه گفت: کلیه تجهیزات و اماکن لازم برای انتقال و ذخیره موقت سوخت هسته ای در ایران آماده شده است


height="120" TYPE="application/x-shockwave-flash"
PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer">
 

نظرات شما ()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
تحویل پروژه
[عناوین آرشیوشده]
خانه

: موضوعات



: آمار سایت
بازدیدکنندگان: 24894
بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 0

: درباره من

: لینک به من

: حضور و غیاب

: دوستان

: فهرست موضوعی یادداشت ها

: آرشیو

: اشتراک

 

پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ